Promocija zdravja na delovnem mestu
Orodje za zvišanje produktivnosti in znižanje bolniških odsotnosti
Zdravje je, tako za zaposlenega kot za delovno organizacijo, predpogoj za dobro opravljeno in uspešno delo. Prisotnost stresa zaradi slabega zdravstvenega stanja ali bolečin znižuje produktivnost, vpliva na ustvarjalnost in odnos do dela.“Učinkovit program promocije zdravja po raziskavah Evropske agencije za varnost in zdravje pri delu, vsak vložen evro povrne z 2,4 do 4,8 evri.”
Kaj obsega promocijA zdravja na delovnem mestu?

“Promocija zdravja mora biti načrtovana in dolgoročna”Enotnih navodil v zakonu ni, kar daje priložnost podjetje, da načrtovanje in aktivnosti prilagodijo svojim potrebam in ciljem. Pomembno je, da vodstvo namensko določi skupino, ki bo načrtovala in izvajala aktivnosti in njihovo delo tudi podpre. Skupina je lahko sestavljena iz zaposlenih, vodstvenih delavcev ter zunanjih strokovnjakov.
Analiza stanja
Analitike se lahko lotite na več različnih načinov. Podatki, ki jih je v ta namen smiselno pridobiti in analizirati so sledeči:- Starostna struktura zaposlenih, saj imajo starejši drugačne potrebe in izhodišča za razvoj kroničnih bolezni in poškodb kot mladi.
- Anketa o zadovoljstvu zaposlenih ter njihovih potrebah in pričakovanjih.
- Način dela, ki se uporablja v podjetju (pri pretežno sedečem delu so nevarnosti za razvoj bolezni in poškodbe drugačne kot pri delavcih, ki delajo fizična dela, prav tako je razlika ali pretežen del delavcev dela v pisarni ali na terenu).
- Če imate dolgoletnega izvajalca medicine dela in vaši delavci pri njem redno opravljajo preventivne zdravstvene preglede, od njih zahtevajte poročilo,s katerim dobite vpogled v povprečno zdravstveno stanje v vašem podjetju. Prav tako lahko medicina dela preko NIJZ zagotovi podatke o vzrokih za bolniški stalež.
- Lahko se odločite tudi za opravljanje meritev v podjetju. Osebje naše ambulante na sedežu vašega podjetja izvede meritve in pripravi analizo tveganj za nastanek kritičnih bolezni.
- Ogled delovnih mest in priporočila zdravnika medicine dela, prometa in športa.
- Seznanite se s poškodbami na delovnem mestu
Postavljanje ciljev
Cilji morajo motivirati tako delovno skupino kot tudi zaposlene. V pomoč vam je lahko metoda SMARTCilji naj bodo usmerjeni v konkretna področja, kot na primer:“SMART –> specific, measurable, achieveable, realistic, timely
v prevodu: Cilji naj bodo specifični, merljivi, dosegljivi, relevantni, časovno omejeni.”
- višja produktivnost,
- zmanjšanje odsotnosti iz dela zaradi bolezni ali poškodb (spremljate jih lahko preko pooblaščenega izvajalca medicine dela, ki pridobi podatke s strani NIJZ),
- obvladovanje stresa,
- znižanje stroškov zaradi slabše produktivnosti povezne s stresom zaradi zdravstvenih težav in bolečin.
Definirajte aktivnosti
Vsekakor je smiselno pogledati čez plot in se posvetovati z drugimi podjetniki o ukrepih, ki jih izvajajo na področju promocije zdravja ter proučiti primere dobre prakse. K načrtovanju aktivnosti pa pristopite z vedenjem, da dve organizaciji enaki, zato je smotrno načrtovati lastne aktivnosti, ki bodo koristile vašim zaposlenim in posledično vašim ciljem. Aktivnosti so lahko v obliki:- ergonomskih rešitev in tehničnih izboljšav,
- organizacijskih izboljšav,
- spodbud za zaposlene,
- izobraževanj.
Pogosti, enostavni ukrepi, ki se jih poslužujejo podjetja
- spodbujanje uporabe kolesa ali hoje na poti v službo,
- spodbujanje k uporabi stopnic namesto dvigal,
- sadne in zelenjavne košarice, ki so zaposlenim ves čas na voljo,
- spodbujanje pitja vode in nameščanje avtomatov za vodo,
- možnost uporabe opreme za pripravo in pogrevanje hrane,
- pisarniški otoki s kopirnimi stroji in tiskalniki, da delavci, ki opravljajo pretežno sedeče delo, večkrat dnevno vstanejo,
- uporaba opreme in pripomočkov, ki olajša delo,
- izbira uravnoteženih obrokov v kolikor je v podjetju organizirana prehrana.